Guide til lejer i blæsere.
Kugleleje/Ball bearing
Vedligeholdes ikke!
Dette leje kender alle, det består af 2 hårde metalringe med kugler imellem -se billed-. Fakta: De er vedligeholdelsesfrie, levetiden er høj, de larmer lidt mere end sleeve ved lave omdrejninger, før lejet går i stykker bliver du advaret idet at lejet begynder at larme, de er *dyre*.

Kappeleje/Sleeve bearing Dette leje består af en metalpind der går i gennem et rør, -se billed- røret er i hårdt metal, Fakta: Vedligeholder man dem kan man forlænge deres levetid, levetiden er meget forskellig fra producent til producent, lydniveauet er et par dB(A) mindre end kuglelejer ved lave omdrejninger, går de i stykker grundet manglende smørelse så er der ingen advarsel, jo højere temperatur jo lavere levetid (grundet smøremiddlet fordamper), de er *billige*.

Sintec sleeving/kappeleje Er patenteret af PAPST og bruges i nogle af deres blæsere, lejet er magen til et kappe/sleeveleje røret er dog lavet i et stof der gør at olien cirkulere bedre rundt, dette medfører eftersigende et lavere lydniveau ligeså skulle et SINTEC leje have et ligeså langt liv som et kugleleje -læs mere-, dog kan det så undre at PAPST opgiver "service life" ved 40C til 80.000 timer, når SUNONs blæsere med alm. sleeveleje har 124.000 timer "service life" ved 40C og stigende hvis spændingen sænkes.

HYPRO leje Er patenteret af ADDA, dette leje bygger også på kappe/sleeveleje teknologien læs mere-, teknikken er anerledes end SINTEC lejerne men ideen er den samme.

MS+ Vapo leje
Vedligeholdelsesfrit
Dette leje fungere helt uden nogen form for smørelse, lejet minder om et sleeve men er markant anerledes idet at staven der holder propellen fast, bliver centreret af magneter -se billed-, hvilket medfører at der ingen målbar lyd er fra lejet, kun luftens hvislen, lejet er udviklet og patenteret af Sunon.

Hybridlejer Der findes en del andre lejer på markedet, men fælles for dem er at de bygger på sleeve teknologien, ligeså findes der blæsere der bruger både kugele- og sleeveleje teknologi.

Vedligeholdelsesguide til sleevelejer.
Bagsiden af en blæser, mærkatet er taget af -garantien kan bortfalde-.:
Gummimembranen fjernes så låsemekanismen blottes.
TIP: Har du en sprøjte med kanyle kan du stikke den igennem membranen, og forsigtig presse lidt smøremiddel ind til lejet.
Vigtigt!Husk man må IKKE bruge olie, det skal være et smøremiddel med maks. 20% olie, ligeså skal man holde sig fra Teflon(R) holdige smøremidler
Og ikke at glemme garantien/specifikationerne kan bortfalde hvis du følger denne guide, og det er på eget ansvar.
Her er låsemekanismen:
Låsemekanismen *plejer* at være en lille rund skive med et hul i midten, skiven er skåret igennem et sted, det er her vi stikker skruetrækkeren ind og løfter låsen af.
NOTE: Det er nok at komme smøremidlet i her.
Så er propellen taget af:
På staven kan man også komme lidt smøremiddel på.
Blæserhuset uden propel:
Ned i røret kan man også komme en lille dråbe smøremiddel.
Her skal der smøres:
MEd eller uden lås, kan der kommes et par dråber smøremiddel ned her.


Power Fluid sammenlignet med en 25 kr. blæser (OEM):
Ja der er ikke meget at sige de er jo ens.
Billed at sammenligne med hos chippen
Billed at sammenligne med hos cyberbox.dk