Sockets & Slots.
Socket 370 370 pins på CPUen, CPUer der passer: Intel Celeron, Pentium III, VIA Cyrix III og C3.
Socket 462 (Socket A) 462 pins på CPUen, CPUer der passer: Amd Thunderbird og Duron. Også kendt som Socket A.
Socket 7 Intel standard som understøttedes af AMD (K5 & K6 familien) , IDT og Cyrix.
Super 7 Er magen til Socket 7, dog understøttes der en FSB på max 100 MHz hvorimod Socket 7 officielt kun understøtter en FSB på max 66 MHz .
SECCSingle Edge Cartridge Connection, en betegnelse for den måde, som CPUen forbindes til motherboardet. En SECC CPU sidder på et print i en lille æske, der forbindes med motherboardet via en slot sokkel.
SECC2Single Edge Cartridge Connection, varmeoverførslen er blevet bedre og kernen på CPUen mindre.
Slot 1Se SECC, CPUen sidder på et print der indbygget i en æske.
Slot AAMDs kopi af Slot1/SECC.
Super 423423 pins, soklen bruges kun af Pentium 4.
Super 478478 pins, soklen bruges kun af 0,13 micron Pentium 4

CPUer.
FC-PGAFlip Chip Pin Grid Array: Kernen ligger på forsiden af CPUen.
CPGA Indpakning til Athlon, Duron og VIA's C3, indikere at CPUen er produceret i keramik.
PPGA Kernen på CPUen sidder på bagsiden.
BGA Ball Grid Array: Mest udbredt på bærebare computere - samt på grafikkort, der ikke mulighed for at skifte CPUEN ud, da den er loddet fast bundkort/printet .

Harddisk
BIOS før august 1994 muligvis problemer med med diske over 528 MB.
BIOS før februar 1996 muligvis problemer med med diske over 2,1 GB.
BIOS før januar 1998 muligvis problemer med med diske over 8,4 GB.
IDE Integrated Drive Electronics (HD med controller).
EIDE Enchanced Integrated Drive Electronics (HD med controller).
ATA AT Attachment, standarden er bagudkompatibel.
ATA-1 1986-94, Ingen U/DMA max overførsel 8,33 MB/s
ATA-2 1995-96, også FAST-ATA-2, fast-ATA eller EIDE, der skal defineres CHS og LBA BIOS translation der kunne bruges drev på op til 8,4 GB max overførsel 16,67 MB/s
ATA-3 1997, LBA-support inkluderet samt SMART (Self Monitoring Analysis and Report Technology)
ATA-4 1998-, også Ultra ATA 33 understøttelse af Ultra DMA overførsler, ATAPI (AT Attachment with Packet Interface) implementeret max overførsel 33,3 MB/s
ATA-5 også Ultra ATA 66 eller Ultra DMA 66, der anvendes kabel med 80 ledere max overførsel 66,6 MB/s
ATA-6 2000-, også Ultra ATA 100 eller Ultra DMA 100, der anvendes kabel med 80 ledere max overførsel 100 MB/s
ATAPI AT Attachment with Packet Interface, kommando interface til at få cd - CD-RW drev, Floppy- og ls-120 drev til at fungere på et ATA(4 og op)-interface.
SATA-150 2002, Serial ATA -stikket indeholder 7 ledere heraf 4 stel forbindelser der sendes 1 bit pr. cyklus- denne arbejder ved 1500 MHz hvilket giver max overførsel 150 Mbit/s
SATA-300 øget frekvensen til 3000MHz hvilket giver max overførsel 300 Mbit/s
SATA-600 øget frekvensen til 6000MHz hvilket giver max overførsel 600 Mbit/s
SMART Self Monitoring Analysis and Report Technology, overvåger data på HD i tilfælde af at data kan mistes ved nedbrud varskoes bruger.
Grafikkort
OpenGL API (Applications Programming Interface), til udvikling af 2d og 3D grafi.
Frame/s Billeder pr. sekund, jo højere jo hurtigere grafikkort.
Textures Overflade der lægges ovenpå på en polygon for at skabe en overflade.
Fillrate Max antal effekter som kan tilføjes en pixel i en udregning. Antal pr. sek. = fillraten opgives i gigatexel.
Texel Texture Elements, Max gigatexel pr. sek. = fillraten.
Tile based Rendering En måde at udregne 3D objekter på brugt af Kyro II kortne.
Immediate Rendering Producere så mange polygoner/texel pr. sek.
Z-Buffer Lager til at gemme Z-koordinatet.
Z-Koordinatet Bestemmer hvor "dybt" i billedet en pixel skal være, traditionelle grafikkort bruger RAMmen som Z-Buffer, Power VR kort har Z-bufferen on chip (indbygget i chippen).
Hidden Surface Removal (HSR) Bestemmer hvilket pixel der skal vises og hvilket der ikke skal vises.
T&L Transformation & Lightning, -teknik til at øge realismen i et 3D spil via lyssætning og bevægelse- findes i versioner software (benytter FPUen -hurtigere udregning af kommatal- i CPUen) og hardware (FPU indbygget i GPUen),
RAMDAC Random Access Memory Digital-to-Analog Converter, konverter digitale signaler til analoge signaler til skærmen, jo hurtigere RAMDAC jo højere opdateringshastighed (MHz).